Una Rosa per Venezia/A Rose for Venice – Collective Art Performance

 

Elena’s aim, with her Collective Art Performances, is to create happiness, emotion and hope in people regarding different aspects of their life and their city; as defence of traditions and culture, live as protagonist of their city and so on.

She decides to take the way of the personal active partecipation of people, who, all together , can create

a stunning, unforgettable and iconic image,

that will remain in their heart as an unique experience that will change their life for ever.

The design created is impressed also on the skin of the performers as an ancient tribal rite that connect all the partecipants souls.

On April 25, 2014 Elena realized in the Piazza San Marco in Venice, a work of land art formed by 1.000 Venetians during the traditional festival of ‘bocolo’ ( rosebud in venetian)  to tell about the traditions of her city but also its problems that are depopulating and making it uninhabitable for citizens, that in order to have their voices heard also ‘put their face’,  making available to paint a rose bud in them faces.

Il 25 aprile 2014 Elena ha realizzato in piazza San Marco a Venezia , un’opera di land art formata da 1.000 veneziani in occasione della tradizionale festa del ‘bocolo’, per parlare delle tradizioni della sua città ma anche dei suoi problemi che la stanno spopolando e rendendo invivibile per i cittadini, che per far sentire la loro voce  hanno ‘messo anche la loro faccia ‘ a disposizione facendosi dipingere un bocciolo di rosa in volto.

Rassegna Stampa-Venezia Rivelata

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La performance fa parte di un progetto biennale ideato da Elena Tagliapietra ed Alberto Toso Fei denominato ‘Venezia Rivelata ‘ distribuito in tredici giornate corrispondenti alle principali festività veneziane e volto a riscoprirle e valorizzarle, in location suggestive e storiche , reinterpretandole in chiave artistica contemporanea.

This performance is part of a two-year project conceived by Elena Tagliapietra and Alberto Toso Fei called ‘Venice Revealed‘ distributed in thirteen days corresponding to the main feasts in Venice and aims to rediscover and appreciate them on historical location and reinterpreting them in an contemporary art’s way.

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 PRESS -VIDEO

zoomin.tv    youreporter.it   youreporter.it con intervista    stefano soffiato 

PRESS PRE-EVENT

THE VENICE TIMES ( in english )   ARTSBLOG   HELLOVENEZIA    IL GAZZETTINO DI VENEZIA   CORRIERE DEL VENETO   VENEZIA UNICA

Non è il disegno, nella performance artistica collettiva ( Human aerial art) di Elena Tagliapietra, a connotarne l’unicità artistica, per quanto mirabile e stupefacenti possano risultare le immagini formate dalle persone, allo sguardo meravigliato che dall’alto lo contempla. 

Che sia cuore, rosa, stella o chissà che altro poco importa. E’ la ‘luce’, quella che Balzac chiamava la ‘ Fondue’  e von Hofmannsthal l’ ‘atmosfera’ ( si, in italiano), a connotarle. 

Ovvero quello sguardo lirico che tutto riflette in modo omogeneamente armonico, che nasconde tecnicismi abili e segreti, che pone in relazione le singole persone umane con il Tutto, con il Divino. Ed è il Tutto che noi rimiriamo di fronte alle performance collettive di Elena Tagliapietra, dove la forma si manifesta come festosa emozione di una relazione tra persone  spontanea e sapientemente orchestrata. A dimostrare che le specifiche, semplici umanità possono superare il loro limite e rapportarsi all’Universo, trasformandosi in luce pura, in gioia , in materia prima, esaltandosi in una complessità artistica di evocativa bellezza.

by Carlo Salvaderi

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It is not the design, in the collective art performance (human aerial art) by Elena Tagliapietra, to connote artistic uniqueness, however wondrous and beautiful images can be formed by the people, to the wondered gaze that from aerial look at it.

It is the heart, the rose, the star or whatever, does not matter. It’s ‘the’ light ‘, what Balzac called the’ Fondue ‘and von Hofmannsthal’ s ‘atmosfera’ (yes, in Italian), to define them.

It’s that lyric look that reflects all so evenly balanced that hides technicalities skilled and secrets, which relates the individual human persons with the Whole, with the Divine. And it’s all that we admire facing the collective performances of Elena Tagliapietra, where form is manifested as festive excitement of a spontaneous relationship between people, skillfully orchestrated. To demonstrate that the specific, simple humanity can overcome their limits and relate to the Universe, turning into pure light, into joy, into raw material, exalting in an artistic complexity of evocative beauty.

By Carlo Salvaderi

Suggestiva visione della performance artistica di Elena Tagliapietra realizzata in Piazza san marco

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